Saturday, June 6, 2009

Studi dan Studentlife-part 2

Alhamdulillah saya baru selesai menghadapi peperiksaan professional exam. Ayah saya baru sahaja terpilih sebagai naib presiden sebentar tadi. Masya Allah. Moga Allah membantu beliau dan menyusun langkah saya dalam jalan ini mengikut jejak langkah beliau ameen.

Berkenaan student life, saya dapati memang sukar dan seronok. Sukar kerana kita hidup dalam expectation yang menggunung dan seronok kerana rakan-rakan sama haluan dengan kita. Nikmat ukhwah ini memang amat saya hargai dan rasai, moga Allah lindungi ukhwah ini daripada sebarang persengketaan lagi Insya Allah.

Kembali kepada perbincangan berkisar cara studi yang efektif. Saya lahir dalam keluarga cikgu-pensyarah. Ibu saya mengajar, ayah saya mengajar. Saya dapati sebagai pengajar, kita perlu terlebih dahulu menguasai tajuk yang nak di ajar.

Hidup di universiti, terutamanya kursus kritikal sperti perubatan, pergigian, farmasi dan lain-lain memerlukan kerjasama dan tunjuk ajar rakan-rakan selalu. Tanpa rakan-rakan, memang hampir mustahil untuk seseorang survive. Di sini saya ingin menceritakan kaedah studi untuk subjek-subjek tahun 1 pergigian- anatomy, physiology dan biochemistry yang saya pernah amalkan dan ada yang tak terbuat pun, tapi memang nak buat...(-_-"). Moga guide ini boleh jadi rujukan buat adik-adik dan rakan-rakan sekalian..

1. Anatomy
Ini subjek favourite saya. Barangkali sebab otak seni saya ligat sikit daripada otak matematik. Anatomy berkisar tentang struktur tubuh badan kita, segala kaitan dengan fungsi dan aplikasi klinikal, dan subjek ini amat detail. Tapi cara belajar subjek ini amat mudah. Satu saja caranya - FOKUS DALAM KELAS. Dalam kelas, pensyarah akan menyebut segala maklumat yang ada dalam benak beliau, dan banyak juga yang beliau tidak tulis dalam nota syarahan. Sebab itu amat penting untuk fokus. Pensyarah juga adalah manusia, punya hati dan perasaan. Jika pelajar tidak fokus, bercakap dan bergurau, akan terdetik di hati mereka, "xbest ke aku mengajar?"..

+ini tips saya bagi setiap awal tahun pengajian=> cuba pikat perhatian pensyarah pada anda. Buat mereka kenal anda, cam anda sehingga boleh menyebut nama anda, itu sudah cukup. (walaupun ada lecturer foreigner yang sebut macam brada baed atau badiujjaman,OK la tu!)
Dengan pensyarah mengenali anda sebagai seorang pelajar beliau, mudah ilmu masuk kedalam hati. Jika beliau sayang kepada anda, lagi mudah untuk anda kuasai subjek tersebut. Tapi ada drawback juga, ini akan memupuk minat pensyarah untuk bertanya soalan kepada anda di dalam kelas, dan pensyarah akan meletakkan harapan tinggi kepada anda sewaktu peperiksaan.
Tapi itulah yang menggerakkan anda supaya terus mengulangkaji dan bersedia untuk kelas seterusnya, kan?

Anatomy mempunyai pelbagai teknik belajar. Buat nota sendiri, berwarna warni agar mudah recalling (yang ni saya tak pernah berjaya buat). Mnemonics yang berimpak dan perlu diulang selalu. Kalau tak, anda hanya akan ingat mnemonic sahaja (ada pengalaman ngeri dalam pre-pro!!). Antara kaedah memori yang baik adalah imaginatif sequential keywords. Saya paling banyak menggunakan kaedah ini sebab mungkin serasi bagi saya.

Contoh imaginatif sequential keywords saya seperti berikut:
senaraikan semua synovial joints
plane hinge pivot condyle saddle ellipsoidal ball and socket
bayangkan sebuah kapal terbang (plane). buka pintunya (hinge).anda ternampak pilotnya (pivot) yng memakai sandal (saddle) bernama Elliot (ellipsoidal) sedang mengawal kapal terbang menggunakan joystick berbentuk (condyle). bentuk kokpit kapal terbang itu ialah bulat (ball and socket)

Dengan cara ini juga saya gunakan untuk ingat barang yang ibu saya pesan untuk dibeli.
ayam mee kuning santan perencah kari sawi
bayangkan saja apa yang beliau boleh hasilkan dengan barang-barang tersebut= mee kari!
kalau ada bahan lain, macam plastik sampah atau susu adik, imagine saja mee kari yang dibungkus dengan plastik sampah(?!) atau mee kari susu.Huhu.

Saya percaya rakan-rakan boleh faham kaedah ini. Disamping itu mnemonic dan formula hafalan anda perlulah di huraikan pada rakan anda untuk disemak kesahihannya. Antara lain, kaedah yang terbaik, yang pernah saya huraikan dalam post lepas, adalah melalui recall semula topik yang dipelajari sebelum 24 jam berlalu. Cara recall terbaik ialah mengajar. Cuba huraikan semula apa yang diajar kepada rakan-rakan sebilik. Dalam bahasa melayu jika untuk kefahaman bersama (atau bahasa klate atau tranung?!) dan bahasa inggeris untuk membiasakan dengan bahasa inggeris sebagai persediaan PBL atau viva.

DAH zohor. saya adjourn dulu. sambung dalam post akan datang. Wassalam.

No comments:

Antara mata dan Hati-HIJJAZ


Bila melihat alam yang indah ini
tidak terasa kebesaran Allah
Bila mendapat musibah lupa dirinya hamba
Nikmat yang datang tiada rasa darinya
Sepatutnya rasa malu kepadaNya
kerana anugerah kepada kita
membuat dosa rasa kekesalannya
Buta hati lebih merbahaya
Buta mata tidak nampak dunia
Buta hati tidak nampak kebenaran
Buta hati ditipu nafsu dan syaitan
Bahkan dilupakan saja
semua orang rasa bangga dengan dosa
bila menyebut neraka tidak terasa akan gerunnya
bila menyebut syurga tidak terasa akan nikmatnya
Itu membuktikan jiwa kita MATI atau BUTA

innassolaata kanat ala al-mu'minina kitaaban mauquta